Het Europese Parlement heeft deze week definitief groen licht gegeven voor de herziening van de Europese rijbewijsrichtlijn. Daarmee is het voorlopige akkoord dat eerder al werd bereikt, officieel afgerond en mogen bijvoorbeeld bezitters van een rijbewijs B rijden in elektrische voertuigen tot 4,250 kilogram.
Digitale Rijbewijzen: Tegen het einde van 2030 moeten alle EU-landen een digitaal rijbewijs invoeren dat toegankelijk is via smartphones.
Het wordt tegelijk langer geldig (15 jaar) én erkend in de hele Unie.
De richtlijn moet wel nog omgezet worden in Belgische wetgeving.
De nieuwe regels treden in werking op de twintigste dag na de bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. De lidstaten hebben drie jaar de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving en nog een jaar om de implementatie voor te bereiden.
Concreet betekent dit dat uiterlijk in 2030 alle Belgische bestuurders – zowel automobilisten als motorrijders – met de nieuwe regels zullen te maken krijgen.
GTL dringt aan bij de verschillende mobiliteitsministers in België (Federaal en Vlaams) gevraagd om versneld over te gaan tot de uitbreiding van het rijbewijs B tot elektrische voertuigen met MTM tot 4,250 kilogram.
Dat is nodig als je morgen een grote elektrische minibus (8+1 zitplaatsen) wil aankopen voor taxidiensten (bijvoorbeeld elektrische minibusjes voor rolstoelvervoer) en je chauffeurs met rijbewiijs B hiermee wil laten rijden.


